راهنمای گام به گام خرید فرش

فرش‌های ایرانی در تمام دنیا زبانزد هستند اما قیمت بالای آنها باعث شده تا رقیب‌های تازه‌ای در بازار پیدا کنند. مدت‌ زیادی نیست که پای فرش‌های تزئینی و کفپوش‌های مدرن به خانه‌ها باز شده است. فرش‌هایی که شکل ظاهری قابل قبولی دارند اما ممکن است پس از خرید و استفاده از آنها پشیمان شویم.

از آنجا که خرید یک تخته فرش کار چندان ساده‌ای نیست و نمی‌شود هر سال آن را تکرار کرد باید موقع انتخاب کمی ‌حساس‌تر عمل کنیم. برای پیشگیری از این اتفاقات ناخوشایند اطلاعات ساده اما مهمی را برایتان داریم. اطلاعاتی که با دانستن آنها می توانید بین یکی از فرش های دستباف، ماشینی یا مدرن باتوجه به بودجه ای که در اختیار دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بهتر است قبل از خرید فرش این نکات را جدی بگیرید تا انتخاب اقتصادی انجام دهید. این اطلاعات از فرش فروش های بازار جمع آوری شده و به راحتی می توانید در مورد آنها از فروشندگان سوال کنید.

انواع نخ بکار رفته در فرش

آن دسته از فرش‌هایی که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است با دوام‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. این نوع فرش‌ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و نسبت به دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری دارند. ایرادی که به این‌گونه فرش‌ها می‌گیرند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می‌کنند.

فرش‌هایی که در بافت‌شان اولفین به کار رفته، در برابر رطوبت مقاوم بوده و به سادگی تمیز می‌شوند. به مرور زمان حالت اصلی این فرش‌ها از دست می‌رود و به اصطلاح کش می‌آیند.

فرش‌های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می‌شود. در برابر رطوبت نیز بوی بدی می‌گیرند و شست و شوی آنها خاص است.

فرش‌های اکریلیک و پولی‌استر از آن مدل فرش‌هایی هستند که در اثر استفاده، پرزهای زیادی از آنها جدا می‌شود. حجم این فرش‌ها به مرور کم شده و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

چند قدم تا یک انتخاب مناسب

برای انتخاب فرشی مناسب و ایده‌آل اولین قدم این است که شیوه استفاده از اتاق و نوع کاربرد آن ‌را در نظر داشته ‌باشید. فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد ‌ یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته می‌شود حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفاده‌های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و همچنان پر رفت و آمد هم نیست می‌توانید فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ‌های روشن استفاده کنید.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، به سبک زندگی‌تان توجه خاصی داشته‌ باشید، اگر درخانه‌تان کودک دارید ‌ یا اعضای خانواده‌تان ورزشکار هستند بهتر است از طرح‌ها و نقش‌هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی‌کنند. باید توجه داشته باشید که این سبک زندگی شما با افرادی که تنها زندگی می‌کنند بسیار متفاوت است ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

فرش‌های تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوه‌ای مایل به شکلاتی به سادگی لکه‌های روشن و یا دوده‌ها را نمایان می‌کنند. فرش‌هایی که دارای رنگ‌های بسیار روشن هستند، مانند سفید یا کرم گرد‌وغبار و جای پا را نشان می‌دهند. اگر فرشی را برای محوطه بیرونی خانه می‌خواهید، بهتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود. محیط داخلی خانه را هم بررسی کنید تا ببینید که بیشتر چه نوع کثیفی شامل آن می‌شود و سپس رنگ فرش را انتخاب کنید.

اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر نمایان شود، بهتر است از فرش‌هایی که دارای رنگ‌های روشن هستند، استفاده کنید. به طور معمول این نوع از فرش‌ها فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. اگر فضای خانه‌تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می‌کند، بهتر است از فرش‌هایی استفاده کنید که دارای رنگ‌های تیره هستند، این نوع فرش‌ها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود می‌آورند.

اگر فضای خانه تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می کند، بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای رنگ های تیره هستند، این نوع فرش ها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود می آورند. فرش هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند یا طرح هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش ها نشان می دهند. اگر خانه ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از همین انواع فرش ها را انتخاب کنید.

قبل از خرید بدانید

نمای مطلوب اتاق را در نظر بگیرید. اگر شما با یک اتاق کاملا خالی شروع می کنید، یک فرش انتخاب کرده و بعد دیوارها را با رنگ هایی که در فرش پیدا می کنید رنگ یا کاغذ دیواری کنید.

فرش باید اندازه اتاق باشد. ملاحظه کنید اتاق چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. چقدر ترافیک دارد و زیر چه نوری قرار می گیرد.

مبلمانی انتخاب کنید که طرح و رنگ های به کار رفته در فرش را نشان دهد. اگر با وسایل و مبلمان شروع می کنید، فرشی انتخاب کنید که رنگ یا نقش مبلمان و وسایل شما را دارد. نقش ها می توانند مخلوط شوند به شرطی که بتوانند توسط رنگ ها هماهنگ شوند.

به اندازه اتاق یا مکانی که می خواهید بپوشانید فرش بگیرید و نه کوچکتر یا حتی بزرگتر از آن اندازه. وجود سایزهای مختلف انواع فرش ها در بازار انتخاب های بیشتری پیش پایتان قرار داده است.

فرش های روشن باعث بزرگ نشان دادن اتاق می شوند و رنگ های تیره باعث دنج و کوچک نشان دادن فضا. این موضوع مهمی برای انتخاب نوع رنگ است.

فرشی را انتخاب کنید که کارایی آن خوب باشد، با تراکم، شانه و الیاف خوب باشد. هرچه الیاف فرش بیشتر باشد (با گره ها و دسته شده)، فرش شما دوام بیشتری پیدا می کند.

نخ های مصنوعی– نایلونی، پلی استر، اکریلیک و پلی پرولن و پشم و پنبه طبیعی بادوام، نرم و آسان برای تمیزکردن هستند.

فرش های ماشینی مشابه فرش های دستباف اند ولی قیمت آنها بسیار پایین تر است. قیمت فرش های تزئینی هم در مورادی مشابه فرش های ماشینی است اما برخی نمونه ها کمی ارزان تر هستند.

اگر قصد خرید فرش های قیمت مناسب دارید بهتر است فرش های ماشینی را در اولویت قرار دهید.

چند دلیل برای نخریدن فرش های تزئینی

برخی از فرش های تزئینی کاملا دکوری هستند و استفاده از آنها به جز دردسر چیز دیگری ندارد. نمونه ای از این فرش که به نام مدل گره ای در بازار شناخته می شوند یکی از همین فرش ها هستند. تار و پود این فرش ها از نخ های ضخیم یا باریکی است که وقتی روی آنها راه بروید از بدنه جدا شده و محیط اطراف را پر می کنند.

کوچکترین زباله ها هم لا به لای نخ این فرش ها جا خوش می کنند و جاروکردن آنها نیز کار ساده ای نیست. فرش هایی با طرح های برجسته که تو رفتگی و بیرون آمدگی های زیادی را روی خود دارند نیز خیلی مناسب نیستند.

تمیزکردن این فرش ها نیز کار ساده ای نیست و مخصوصا اگر برای اتاق کودک خریداری شود. راه رفتن و نشستن کودکان روی این فرش ها باعث آزار آنها می شود. بهتر است با همان هزینه فرش هایی را خریداری کنید که طرح های ساده تری دارند و تمیز کردن آنها هم آسان است.

قانون های یکسان برای تمام فرش ها

برای خرید یک فرش بهتر است قبل از توجه به ظاهر و زیبایی، بیشتر به جنس و دوام آن توجه کنید. برای پیداکردن بهترین فرش با بودجه شما، چندین عامل را درنظر داشته باشید. یک فرش کامل فقط باید دارای ترکیب درست در تراکم، گره و الیاف باشد.

تراکم به نزدیکی گره ها گفته می شود. هرچه پرز (خاب) و شانه ها پرتراکم تر باشد فرش شما دوام بیشتری خواهد داشت. گره ها به چرخش الیاف به دور خود گفته می شود. هرچه چرخش های الیاف محکم تر باشد به دوام فرش افزوده می شود.

فرش مهستان یکی از معتبر ترین فروشگاه‌های فرش ماشینی در ایران می باشد. برای خرید فرش ماشینی مهستان شما می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه فرش مهستان و همچنین به صورت حضوری از شعب ما دیدن کنید.