,

فرش کلاسیک یا مدرن کدام را ترجیح می‌دهید؟

فرش سنتی یا مدرن؟

فرش کلاسیک یا مدرن؟

فرش از سالهای بسیار دور، در زندگی ما به عنوان بخش مهمی از تزئینات خانه در نظر گرفته می شد. با تنوع بی نظیر این محصول و ظهور انواع و اقسام فرش های مختلف، دسته بندی این محصول متنوع تر شد. فرش های کلاسیک و مدرن به عنوان دو گروه از انواع فرش ماشینی، از پرطرفدارترین دسته بندی های این محصول هستند که علاوه بر زیبایی، از تنوع طرح و رنگ بندی بسیار جذابی برخوردارند و تقریبا برای هر سلیقه ای، می توان نمونه ای مورد پسند را در بین آنها پیدا کرد. در این مقاله، علاوه بر معرفی فرش کلاسیک و مدرن، در رابطه با تفاوت های آنها و سبک های دکوراسیونی که هر یک از این فرش های می توانند با آنها هماهنگ باشند، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

فرش کلاسیک

زمانی که صحبت از فرش های کلاسیک به میان می آید، بسیاری از افراد به فرش های قدیمی و دارای قدمت تاریخی فکر می کنند. باید بگوییم که این تصور اشتباه است. یک فرش کلاسیک، فرشی است که صرفا نقش و طرح آن قدیمی است. نمونه های این فرش ها، احتمالا در خانه های بسیاری از ما حضور دارد. فرش هایی با نقوش پیچیده و تنوع رنگ بندی.

فرش سنتی

اگر بخوایم ویژگی های فرش کلاسیک را بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • طرح به کار رفته در فرش کلاسیک، تِم قدیمی و سنتی دارد.

  • طرح های این فرش ها عموما متقارن است و این تقارن به ویژه در بخش های حاشیه ای هر 4 سمت فرش خود را بیشتر نشان می دهد. 

  • رنگ بندی این فرش ملایم است و تنوع زیادی نیز در تعداد رنگ های به کار رفته وجود دارد.

  • طرح این فرش ها شلوغ و با جزئیات بسیار زیاد است از این رو نقشه پیچیده تری دارند و بافت آنها زمان بیشتری را نیاز خواهد داشت.

  • نخ اصلی به کار رفته در بافت آنها، عموما پشم و در برخی نمونه ها، ابریشم است.

 

دکوراسیون مناسب فرش کلاسیک

فرش های کلاسیک، دارای طرح و نقش شلوغ و با جزئیاتی هستند. از طرفی رنگ بندی این فرش ها نیز در مقایسه با فرش های مدرن، تنوع بیشتری دارد. این 2 ویژگی باعث می شود که این فرش ها با هر دکوراسیونی قابل هماهنگی نباشند و در هنگام چیدمان آنها، باید نکات زیادی رعایت شود. مبلمان و اجزایی که در محیط و در کنار انواع فرش سنتی به کار گرفته می شود باید ساده بوده و فاقد نقش و جزئیات پیچیده باشد تا جلوه فرش در آن محیط حفظ شود و محیط دچار شلوغی بیش از حد نشود.

 

فرش مدرن

فرش مدرن یا فرش وینتیج، برخلاف فرش های کلاسیک، از طرح های ساده ای برخوردارند. در واقع، این فرش ها برای کسانی که نقوش شلوغ و پر از جزئیات را نمی پسندند، بسیار مناسب هستند. سابقه تولید این دسته فرش ها در مقایسه با انواع فرش کلاسیک کمتر است و چند سالی است که به کارگیری آنها در دکوراسیون منازل تا این حد پرطرفدار شده است. 

عمده ترین ویژگی های این دسته از فرش ها به شرح زیر است:
  • رنگ بندی این فرش ها بسیار ساده است و معمولا در بافت آنها از حداکثر دو تا سه رنگ استفاده می شود که این رنگ ها نیز، شامل طیف خنثی مانند خاکستری، یاسی و … می شود.
  • طرح و نقش فرش های مدرن، بسیار ساده است و عموما شامل اشکال هندسی با اندازه بزرگ یا فاصله زیاد از یکدیگر است.
  • نخ به کار رفته در بافت فرش های وینتیج، برخلاف فرش های کلاسیک، شامل ابریشم و نخ های پنبه ای است و از پشم یا الیاف پلی استر که در بافت فرش های کلاسیک کاربرد دارند، در این دسته از فرش ها استفاده نمی شود. 
  • در صورت به کارگیری طرح های هندسی در این فرش ها، مرز هر یک از طرح ها به خوبی با سایر بخش ها مشخص شده است و مانند فرش های کلاسیک، طرح ها پیچیده نیستند.

 

دکوراسیون مناسب فرش مدرن

انواع فرش های مدرن، به طور معمول در دکوراسیون هایی سبک مدرن یا مینیمال مورد استفاده قرار می گیرند. دارا بودن طراحی ساده این دسته از فرش ها و همچنین رنگ بندی محدود و تند آنها، در مقایسه با فرش های کلاسیک، استفاده از آنها در این دو سبک از دکوراسیون را ممکن کرده است. البته در کنار این فرش ها، انواع فرش کلاسیک نیز در این دو سبک از دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند اما برخلاف فرش های کلاسیک، فرش های مدرن قابلیت استفاده در دکوراسیون های کلاسیک و شلوغ را ندارند و ظاهر جالبی را به محیط نمی دهند. 

 

مقایسه فرش کلاسیک و مدرن

زمانی که قصد خرید فرش برای منزل یا محل کار خود را دارید، معمولا با چالش های مختلفی روبرو خواهید شد. یکی از این چالش ها در زمینه انتخاب بین فرش کلاسیک و مدرن است. برای حل این چالش، گزینه های مختلفی پیش روی شما خواهد بود که با بررسی هر یک از آنها می توانید در نهایت تصمیم گیری کنید که فرش مورد نظر خود را از کدام نوع انتخاب کنید. در این بخش، نکاتی را با یکدیگر بررسی می کنیم که به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. این نکات عبارتند از:

فرش مدرن، فرش مهستان 

به سبک دکوراسیون محیط توجه داشته باشید

هر نوع فرشی که شما انتخاب می کنید، باید از نظر طرح و رنگ بندی با دکوراسیون محیطی که قرار است فرش در آن مورد استفاده قرار گیرد، هماهنگی داشته باشد. اگر دکوراسیون محیط مورد نظر شما، سبک سنتی است، استفاده از فرش های مدرن در آن جذاب نخواهد بود و در عمل به چشمگیر بودن دکوراسیون شما آسیب می رساند. در مقابل، اگر دکوراسیون شما از سبک های مینیمال و مدرن است، محدودیتی در انتخاب فرش ندارید و می توانید هم از بین نمونه های فرش کلاسیک و هم نمونه های مدرن، سبک دلخواه خود را انتخاب کنید. 

 

قیمت فرش های کلاسیک و مدرن فرقی ندارد

قیمت فرش بر مبنای نوع بافت آن تعیین می شود و طرح یا رنگ بندی فرش در قیمت آن تاثیر زیادی ندارد. نوع بافت به معنی شانه و تراکم فرش است و با افزایش یافت آن، قیمت فرش نیز بالاتر خواهد رفت. به طور مثال، یک فرش 500 شانه از یک فرش 1200 شانه قطعا ارزان تر خواهد بود حتی اگر فرش اولی از نوع کلاسیک و با طراحی پیچیده و فرش دومی از نوع مدرن باشد. البته در این بین، یک عامل می تواند کاملا وضعیت را برعکس کند و فرش 500 شانه را گران تر از فرش 1200 شانه کند. این عامل، دستباف یا ماشینی بودن فرش است به طوری که فرش های دستباف با هر میزان تراکمی معمولا از فرش های ماشینی گران تر خرید و فروش می شوند.

 

از جنس نخ فرش غافل نشوید

در فرش های کلاسیک و مدرن، فارغ از نوع فرش، از نخ های متعددی در بافت آن استفاده می شود و انتخاب هر یک از این نخ ها به اینکه فرش به صورت ماشینی یا دستباف، تولید شود بستگی دارد. در فرش های دستباف، از نخ های ابریشم و پنبه و در موارد زیادی نیز از نخ های بر پایه پشم استفاده می شود. در مقابل، در فرش های ماشینی، از نخ های مصنوعی مانند نخ های بر پایه پلی استر یا نخ های اکریلیک که از پلی اکریلونیتریل ساخته می شوند، استفاده می شود. 

تفاوت این دو دسته نخ، در رنگ پذیری، شفافیت و لطافت است و در این بین، نخ های به کار رفته در بافت فرش های ماشینی چه از نوع فرش کلاسیک یا مدرن، از لحاظ میزان شفافیت، رنگ پذیری و لطافت از نخ های ویژه بافت فرش های دستباف، در سطح بالاتری قرار دارند.

 

رنگ بندی فرش های مدرن ساده است

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، فرش های مدرن از رنگ بندی ساده ای برخوردارند و بین 2 تا حداکثر 3 رنگ در بافت آنها استفاده می شود. از این رو، اگر طرفدار تنوع در رنگ بندی فرش ها هستید، بهتر است فرش خود را از بین انواع فرش کلاسیک انتخاب کنید.

خرید فرش کلاسیک ایرانی

 

 خرید فرش کلاسیک یا مدرن

زمانی که در مسیر خرید فرش، بین انتخاب فرش کلاسیک و مدرن دچار تردید می شوید، توجه به موارد زیادی می تواند باعث از بین بردن این تردید و رسیدن به قطعیت در انتخاب شود. در این مقاله، با بررسی کامل فرش های کلاسیک و مدرن و ویژگی های این دو مدل از فرش های دستباف و ماشینی، سعی کردیم تا دید واضح تری از هر یک از آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در کنار دقت به تمامی این موارد، در نظر داشتن اصالت فرش نیز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در خرید فرش های مدرن و کلاسیک حائز اهمیت است. برند فرش مهستان، یکی از شناخته شده ترین برندهای تولید کننده انواع فرش کلاسیک و مدرن و همچنین فرش های کودک و… است که با سابقه ای افزون بر 30 سال، همواره در جهت تولید محصولات با کیفیت برای مشتریان گرامی گام برداشته است. این رضایت تا جایی است که درباره ما و تولیدات برند مهستان، به عنوان یک برند داخلی با کیفیت در کنار سایر رقبا یاد می کنند. در صورتی که تمایل به دریافت راهنمایی در رابطه با خرید فرش های کلاسیک و مدرن را دارید، می توانید از طریق شماره های درج شده در قسمت تماس با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش برند مهستان مرتبط شده و توضیحات و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] فرش کلاسیک یا مدرن کدام را ترجیح می‌دهید؟ […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *