,

فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه کدامیک بهتر است؟

خرید فرش ماشینی ۷۰۰ شانه
مقدمه

فرش های ماشینی و دستباف یکی از اجزا جدانشدنی در خانه بسیاری از ایرانیان است. این محصول زیبا، علاوه بر کاربرد آن در پوشاندن سطوح، به عنوان نوعی وسیله تزئیناتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. انواع فرش ها با توجه به نوع بافت، نخ، نقشه و طرح، رنگ بندی، کلاسیک و مدرن و مواردی از این قبیل دسته بندی می شوند. یکی از عواملی که می تواند بین فرش های مختلف، تمایز ایجاد کند و باید در هنگام خرید فرش به آن توجه داشته باشید، شانه یاتراکم عرضی فرش است. برای فرش های ماشینی و دستباف، شانه های متفاوتی تعریف می شود که از بین آنها، شانه های 700، 1000 و 1200 بیشتر شهرت دارند. در این مقاله، با معرفی هر یک از این 3 نوع، راهنمای کاملی را برای خرید انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فرش ۷۰۰ تا ۱۰۰ شانه مدرن

تفاوت شانه و تراکم

پیش از شروع مقاله، بهتر است تا با مفهوم تراکم و شانه به صورت کلی آشنا شوید. تمامی فرش های بافته شده در هر مدل و طرح، فارغ از بافت دستی یا ماشینی، دارای تراکم و شانه هستند. شانه به معنای تراکم عرضی یا تعداد گره هایی است که در عرض فرش قرار دارد. این تعداد گره ها، در فاصله 1 متر اندازه گیری می شوند. به طور مثال، اگر فرشی 500 شانه باشد، به این معنی است که در هر 1 متر از عرض این فرش، 500 گره بافته شده است. در مقابل، تراکم، تعداد گره های فرش در طول آن است. این عدد برای انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه یا هر شانه دیگر متفاوت است. در فرش های 700 شانه، تراکم فرش برابر 2550 است در حالی که در فرش های 1000 شانه، این رقم به عدد 3000 می رسد. 

پیشنهاد مطالعه:

فرش کلاسیک یا مدرن کدام را ترجیح می‌دهید؟

فرش ۷۰۰ شانه

در فرش های 700 شانه، 700 گره در عرض فرش وجود دارد. میزان تراکم طولی یا همان تراکم نیز برای این دسته از فرش ها چه به صورت دستباف و چه ماشینی تولید شده باشند، بین 2100 تا 3000 است که از این بین، به طور معمول، درصد بالاییاز فرش های 700 شانه، دارای تراکم 2550 یا 2550 گره در طول خود هستند.

ویژگی های فرش ۷۰۰ شانه

فرش های با توجه به شانه یا تراکم عرضی، ویژگی های متفاوتی دارند. این ویژگی ها در رابطه با فرش های 700 شانه عبارت است از:

  • ضخامت فرش هفتصد شانه

بین فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، فرش های 700 شانه از ضخامت بالاتری برخوردارند. در واقع ضخامت فرش با افزایش تعداد شانه های فرش نسبت عکس دارد و در فرش های با شانه های پایین، ضخامت فرش بیشتر است. از این رو، در صورتی که از فرش برای استراحت و نشستن استفاده می کنید، بهتر است خرید خود را از فرش هایی با شانه پایین تر انجام دهید.

  • لطافت فرش هفتصد شانه

این ویژگی ارتباط چندانی با شانه فرش ندارد و به جنس الیاف به کار رفته در بافت آن بستگی دارد. بین الیاف مورد استفاده در بافت فرش، الیاف مصنوعی مانند پلی استرها، لطافت بیشتری نسبت به الیاف پشمی دارند.

  • دوام فرش هفتصد شانه

همانند ضخامت فرش که با افزایش شانه های آن کاهش می یابد، دوام فرش نیز در شانه های پایین، بهتر است و با بالا رفتن میزان شانه های فرش، دوام آن کاهش می یابد. از این رو، بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه،فرش های 700 شانه، دوام بیشتری دارند.

  • ارتفاع نخ خاب در فرش هفتصد شانه

در فرش های 700 شانه، ارتفاع نخ خاب برابر 11 میلیمتر است. این ارتفاع در بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه بیشترین مقدار است. در واقع با افزایش شانه های فرش و تعداد گره های عرضی آن، ارتفاع نخ خاب فرش کاهش خواهد یافت.

فرش ۷۰۰ شانه کیهان

فرش ۱۰۰۰ شانه 

در فرش های 1000 شانه، تعداد گره های موجود در عرض فرش، برابر با 1000 عدد است. همچنین تراکم طولی در این دسته از فرش ها نیز، 3000 گره است. بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، این فرش ها میان رده محسوب می شوند. 

ویژگی های فرش ۱۰۰۰ شانه

فرش های 1000 شانه، از لحاظ ویژگی های بافت، دوام و … در بین فرش های 700 و 1200 شانه قرار می گیرند. این ویژگی عبارتند از:

  • ضخامت فرش هزار شانه

در بین فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، فرش های 1000 شانه دارای ضخامت میانه ای هستند. این ضخامت، از فرش های 700 شانه کمتر و از فرش های دارای 1200 شانه، بیشتر است.

  • لطافت و دوام فرش هزار شانه شانه

این ویژگی نیز، همانند فرش های 700 شانه، صرفا بر اساس نوع نخ به کار رفته در بافت آن تعیین می شود و الیاف مصنوعی در مقایسه با الیاف طبیعی، لطافت بیشتری را به این فرش ها می دهند. دوام این فرش ها نیز، لطافت آنها، میانگینی از لطافت و دوام فرش های 700 و 1200 شانه است.

  • ارتفاع نخ خاب در فرش هزار شانه

با افزایش شانه یا تراکم عرضی در فرش های ماشینی و دستباف، ارتفاع نخ خاب در این فرش ها، کاهش می یابد. برای یک فرش 1000 شانه، ارتفاع نخ خاب حدود 10 میلیمتر است.

پیشنهاد مطالعه:

۱۰ نکته مهم که باید هنگام خرید فرش بدانید!

فرش ۱۲۰۰ شانه 

چند سالی است که فرش های 1200 شانه مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. علت استقبال از این فرش ها، شباهت بافت آنها به فرش های دستباف است. تراکم فرش های 1200 شانه، حدود 3600 گره در طول فرش است.

ویژگی های فرش هزار و دویست شانه

فرش های 1200 شانه، در بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، برای استفاده در منازل طرفداران زیادی دارند. در این فرش ها، ویژگی های زیادی وجود دارد که آنها را به فرش های با شانه پایین تر، برتری می دهد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • ضخامت فرش هزار و دویست شانه

با افزایش میزان شانه های فرش، ضخامت آن کاهش می یابد. به عبارتی، در بین 3 نوع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، فرش های 1200 شانه دارای ضخامت پایین تری هستند و بیشتر به عنوان فرش های کف پوش مورد استفاده قرار می گیرند و برای نشستن، به راحتی فرش های 700 شانه یا پایین تر نیستند. 

  • لطافت فرش هزار و دویست شانه شانه

در فرش های 1200 شانه، برعکس فرش های 700 و 1000 شانه، معمولا از الیاف مصنوعی برای بافت فرش استفاده می شود و الیاف طبیعی به دلیل حجم بیشتری که به فرش می دهند، برای این دسته از فرش ها قابل استفاده نیستند. 

  • دوام فرش هزار و دویست شانه

بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه، به باور عموم، بیشترین دوام و طول عمر، مربوط به فرش های 700 شانه است. این دیدگاه چندان غلط نیست اما افزایش شانه فرش نیز همیشه به معنای کاهش دوام آن نیست.  در فرش های 1200 شانه، در صورت بالا بودن کیفیت بافت و الیاف به کار رفته، می توانیم انتظار یک طول عمر بسیار مناسب و قابل قبول را داشته باشیم. البته با توجه به اینکه ارتفاع نخ خاب در این فرش ها برابر 8 میلیمتر است و بین انواع فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه دارای کمترین میزان ارتفاع نخ خاب هستند، در صورت استفاده های سنگین از این فرش ها مانند تردد مداوم یا نشست و برخواست های طولانی، می توانیم شاهد خوابیدن بافت فرش یا از بین رفتن کیفیت الیاف آن در اثر تردد یا جاروکشی های مکرر باشیم.

فرش ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره کردیم، بین انواع فرش های 700، 1000 و 1200 شانه، تفاوت های زیادی از جمله کیفیت بافت، لطافت الیاف، ضخامت فرش و میزان دوام آن وجود دارد. افزون بر این موارد، عامل دیگری که این سه فرش را از هم تمایز می دهد، قیمت آنها است به طوریکه بین فرش های ماشینی 700، 1000 و 1200 شانه، فرش های 1200 شانه از قیمت بیشتری برخوردارند. این مورد در رابطه با فرش های دستباف نیز صادق است. البته بین دو فرش دستباف و ماشینی، معمولا شانه فرش ملاک قیمت گذاری نخواهد بود و ممکن است فرش دستبافی با 500 شانه از فرش ماشینی با 1200 شانه گران تر باشد. فرش مهستان، انواع فرش مدرن و فرش کلاسیک 700، 1000 و 1200 شانه را در طرح ها و اندازه های متنوع تولید می کند و می توانید برای دریافت راهنمایی برای خرید هر یک از این محصولات، با شماره های درج شده در بخش تماس با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید. 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] پیشنهاد مطالعه: فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه کدامیک بهتر است؟ […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *