,

نگهداری فرش ماشینی، ۷ راهکار مهم برای نگهداری فرش ماشینی

فرش ماشینی

نگهداری فرش ماشینی شامل مجموعه ای از فعالیت های بسیار ساده اما در عین حال، کارآمد است که از جانب بسیاری از خریداران و صاحبان این محصولات، نادیده گرفته می شود و همین امر باعث نگهداری های غیر اصولی و کاهش قابل توجه کیفیت و عمر فرش خواهد شد.    

مقدمه‌ایی بر  نگهداری فرش ماشینی

بسیاری از ما در منازل خود، حداقل یک تخته فرش ماشینی یا دستباف داریم. این محصولات، در کنار ظرافت و زیبایی منحصر به فرد، تاثیر بسزایی در دکوراسیون محیط دارند. از این رو، بسیاری از سبک های دکوراسیون، به فرش نیز همانند طراحی المان های محیطی اهمیت می دهند. در هنگام خرید این محصول، مشتریان حساسیت ها و ویژگی های بسیاری را در نظر می گیرند اما درصد قابل توجهی از این افراد، پس از خرید، نسبت به مراقبت از این محصول، چندان کوشا نیستند و فرش خریداری شده پس از مدتی دچار افت کیفیت یا آسیب خواهد شد. در بین انواع فرش، مراقبت و نگهداری فرش ماشینی دارای اصول خاصی است که با وجود سادگی، در افزایش طول عمر فرش شما و حفظ کیفیت بافت آن، تاثیر بسزایی دارند. در این مقاله، 7 راهکار مهم برای نگهداری فرش ماشینی را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. 

راهکارهای نگهداری فرش ماشینی 

انواع فرش ماشینی چه از نوع فرش کلاسیک و چه انواع فرش مدرن، در مقایسه با فرش دستباف، از لحاظ نقشه، جنس نخ به کار رفته و دوام رنگ، در دسته ای متفاوت قرار دارند و آسیب های وارد شده به آنها، می تواند قابل جبران نباشند. از این رو، نگهداری از این دسته از فرش ها، حساس تر از فرش های دستباف خواهد بود. در رابطه با نگهداری از فرش های ماشینی، راهکارهای زیادی مطرح می شود اما اگر بخواهیم به صورت جامع و کامل، دستورالعملی را برای این منظور در نظر بگیریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

روش‌های نگهداری فرش

به مکان و نحوه قرارگیری فرش دقت کنید

رنگ بندی فرش های ماشینی، به طور معمول از مواد شیمیایی برگرفته شده است. این مواد، در مقابل نور خورشید، حرارت، رطوبت و همچنین مواد شیمیایی بسیار آسیب پذیرند و به راحتی دچار آسیب هایی مانند ترکیب شدن رنگ ها با یکدیگر، از بین رفتن رنگ و مواردی از این قبیل خواهند شد. از طرفی، هر یک از این موارد ذکر شده، به راحتی به ساختار فرش شما نیز آسیب می رسانند و باعث پوسیدگی و از بین رفتن بافت فرش خواهند شد. از این رو، بهتر است فرش ماشینی را در مکانی پهن کنید که دور از نور مستقیم و شدید خورشید و یا آب و رطوبت باشد. 

جارو زدن صحیح

جارو زدن اصولی، یکی از ساده ترین اما در عین حال، مهمترین نکات مربوط به نگهداری فرش ماشینی است. در یک جارو زدن صحیح باید:

  • تمامی قسمت های فرش شامل حاشیه ها و ریشه ها نیز جارو شوند.
  • فرش، یک مرتبه به صورت افقی (راست و چپ) و یک مرتبه به صورت عمودی (جلو و عقب) جارو کشیده شود.
  • در صورت کم جمعیت بودن خانواده، به صورت 1 تا 2 روز در هفته و در صورت بیشتر بودن تعداد اعضای خانواده، 1 یا 2 روز در میان، تمام قسمت های فرش جارو شود.
  • کیسه یا مخزن جاروبرقی، باید پیش از جاروکشی خالی شود تا جارو با مکش بیشتری سطح فرش را جارو بکشد.
  • ترجیحا از جاروهای دستی برای جارو کشیدن بر روی فرش های ماشینی استفاده نکنید. 

از بین بردن لکه فرش

از بین بردن لکه های فرش

ایجاد لکه های مختلف حاصل از مواد خوراکی یا شیمیایی بر روی فرش و مبلمان، اجتناب ناپذیر است و نمی توان از آن پیشگیری کرد. اما در صورت ایجاد چنین لکه هایی بر روی فرش، به ویژه انواع فرش ماشینی، لازم است تا سریعا نسبت به پاک کردن آنها از روی فرش اقدام کنید تا لکه بر اثر مرور زمان، ماندگار نشده و فرایند پاکسازی آن با مشکل مواجه شود. در رابطه با پاک کردن هر لکه از روی سطح فرش، توصیه می کنیم که حتما با فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از مواد شیمیایی و پاک کننده های اسیدی و شیمیایی بر روی بافت فرش استفاده نکنید.

انبارداری فرش ماشینی

یکی از موارد دیگری که در نگهداری فرش ماشینی دارای اهمیت زیادی است، نگهداری طولانی مدت فرش هایی است که نیازی به آنها ندارید. در رابطه با فرش های ماشینی، اصول انبارداری به صورت زیر است:

  • فرش را لوله کنید. تا کردن فرش های ماشینی و نگهداری آنها در طولانی مدت، باعث شکستگی فرش خواهد شد.
  • محل نگهداری فرش باید به دور از نور خورشید، فاضلاب، رطوبت، آب و مواد شیمیایی باشد.
  • فرش یک ماده اشتعال زا است و هرگز نباید در مجاورت حرارت مستقیم نگه داشته شود.
  • قرار دادن اجسام سنگین بر روی فرشی که به صورت لول یا تا شده قرار گرفته است، می تواند باعث ایجاد فرورفتگی، شکستگی و آسیب به فرش شود.

 

10 نکته مهم که باید هنگام خرید فرش بدانید

 

مراقبت از ریشه های فرش

در فرش های ماشینی و دستباف، ریشه های فرش، بخش مهمی از زیبایی ظاهر آن را تامین می کنند. از این رو، نگهداری اصولی از آنها ضروری است. برای حفظ سلامت این بخش از فرش، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

  • از نوارهای مخصوص یا شیرازه برای محافظت از ریشه های فرش استفاده کنید.
  • در صورت کثیف شدن ریشه های، می توانید آنها را با شامپو فرش بشویید. به این منظور، به هیچ وجه از شوینده های اسیدی و قلیایی مانند وایتکس و … استفاده نکنید.
  • ریشه های فرش نباید در معرض رطوبت طولانی مدت باشند. رطوبت می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در فرش شود.
  • در صورت خرابی ریشه، به دلیل نقش موثر آن در حفظ چارچوب فرش، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

انتخاب کف پوش مناسب

قرارگیری فرش های ماشینی و دستباف بر روی سطوح ناهموار، پر از خاک و آلوده، می تواند به راحتی به پشت فرش آسیب رسانده و باعث ایجاد پارگی و پوسیدگی در قسمت های مختلف آن شود. از این رو، یکی از راه های افزایش طول عمر فرش، استفاده از کف پوش های مناسب برای زیر فرش مانند موکت، پارکت یا سرامیک است.

رفو و نگهداری فرش

جدی گرفتن آسیب های وارد شده به فرش

بروز سوختگی، پوسیدگی، ایجاد لک ناشی از مواد شیمیایی و …، بر روی فرش امری غیرعادی نیست و ممکن است بر روی هر فرشی ایجاد شود. نکته ای که در این بین بسیار حائز اهمیت است، مراجعه سریع به رفوگر یا فرد متخصص برای رفع آسیب دیدگی یا تعمیر آن است. دلیل این موضوع نیز این است که بعضی از آسیب دیدگی ها می توانند باعث از بین رفتن استحکام فرش و از هم پاشیدگی تار و پود آن شود.

سخن پایانی

نگهداری فرش ماشینی اگرچه شاید برای شما کاری پر زحمت به نظر برسد اما در عمل، می تواند علاوه بر حفظ کیفیت و دوام فرش، هزینه های ناشی از تعمیر آسیب دیدگی های مکرر که در اثر نگهداری غیر اصولی ایجاد می شود را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. از این رو، توصیه ما این است که پس از خرید فرش از فرش مهستان یا هر فروشگاه معتبر دیگری، نسبت به مراقبت از آن بسیار حساس باشید. 

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *